Mariënberg onderuit op Moscou!

Bergentheim 1

Kevin Bolks (schot)
...

15 december 2018 14:30

(Banthum met 2-1 te sterk….)
Een wedstrijd wordt vaak beslist op details.
Zo ook de kanaalderby tussen Banthum en Mainbarg op een koud maar gezellig Moscou.
Twee cruciale momenten in de tweede helft deed de wedstrijd kantelen in uiteindelijk het voordeel van de thuisploeg.
Banthum gaf in het eerste bedrijf onvoldoende thuis, zodoende leidde Mariënberg na 45 minuten verdiend met 0-1. Echter na de onderbreking trokken de mannen van trainer Bert Snippe vakkundig de wedstrijd naar zich toe.
Eerst was daar een dubbele rode kaart. Cruciaal moment nummer 1.
Terwijl de maan langzaam door de bomen begon te schijnen op sportpark Moscou toverde arbiter Gert Maneschijn binnen 2 seconden 2 x rood uit zijn kontzak.
De eerste was voor Gertjan Merjenburgh, de tweede voor Erjan Lamberink.
Eerstgenoemde kreeg ’m voor de overtreding op Lamberink, Lamberink ging vervolgens verhaal halen bij Merjenburgh en dat kostte hem de terechte uitsluiting.
Hierdoor kreeg Banthum nog meer ruimte op het middenveld, iets waar de groenwitten wel raad mee wisten. 11 tegen 11 was beter geweest voor de Westerparkbewoners. Desondanks wist Mariënberg zich nog éénmaal uit de wurggreep van de thuisploeg te ontworstelen. Twintig minuten voor tijd leek André Plaggenmars op weg om de, beslissende (??), 0-2 binnen te tikken.
Echter een Iker Casillas-momentje van doelman Rolf Timmer voorkwam de nekslag voor de Banthumers, hij hield zijn ploeg op de been en hielp Banthum hiermee in het juiste zadel.
Want eerst miste Ronnie Hakkers nog de uitgelezen mogelijkheid om de gelijkmaker binnen te tikken. Een kwartier voor tijd was het pleit dan toch beslecht voor 11 hardwerkende Mainbargers die na de zeperd van vorige week tegen Kloosterhaar lieten zien wel degelijk te kunnen voetballen en te knokken voor elke meter.
Een mooie pass van achteruit bereikte Martijn Pouwels die de bal keurig controleerde en Thijs Altena kansloos liet. 1-1.
De meeste toeschouwers zagen de bui al hangen. Dit Banthum was te sterk, het was vooral tegenhouden. Het begon te kraken en soms hoorde je het gewoon piepen.
Wederom een fraaie aanval leverde Banthum de 2-1 voorsprong op. Ronnie Hakkers legde de bal panklaar neer in de vijfmeter voor Pouwels die zijn tweede van de middag binnen hengelde.
Het was hartverwarmend om te zien dat Mariënberg de knuppel niet in het hoenderhok gooide maar onverdroten op jacht ging naar de gelijkmaker. Op basis van vooral de eerste helft misschien ook wel verdiend maar de wetten van het hedendaagse voetbal zijn keihard.
Een cornerbal diep in blessuretijd leek zowaar soelaas te gaan bieden maar het geluk was niet op de hand van de bezoekers.
Conclusie, twee cruciale momenten die het wedstrijdbeeld mede bepaalde en Banthum de winst bracht.
Inderdaad. Het kan verkeren zei ooit Bredero. Ondanks het verlies en de stand op de ranglijst blijft het glas meer dan halfvol op het Westerpark. Als Mariënberg zo blijft voetballen komt het vanzelf goed. Hou dat geloof maar vast, iets met vertrouwen en neuzen in dezelfde richting.
Maar de eerste wedstrijden na de winterstop zijn straks wel van cruciaal belang.
Voor nu, alvast fijne kerstdagen. Geniet er van met al je dierbaren. Knuffel ze nog even wat extra, nu kan het nog. Voor straks wensen wij u allemaal een gelukkig, sportief maar vooral een gezond 2019 toe. En nogmaals blijf er in geloven, het komt goed met Mainbarg. Wat ik oe brom!
Joah, mag wel zo….
(AD)