Mariënberg proeft eindelijk weer het zoet in de onvervalste kanaalderby!

Bergentheim 1

19 september 2020 14:30

J. (Jan) Zagers

(Thuisploeg rolt Banthum op met 4-0 na een eeuwigheid nederlagen….)
Bijna drie uur later, na een tosti ham/kaas en een boterham met schuddebuikjes van pepernootfabriek Bolletje uut Almelo, zie ik de zoon van de slager uut Banthum lopen.
Hij vliegt de Appie in, als die Mainbarger mij maar niet ziet….haha
De niet lopende scooter van Ron TestoronTosti Ten Brinke was ik even daarvoor al gepasseerd ondertussen krijg ik een app’je krijgen van Benno de Buurman.
Gefeliciteerd, bedankt hè!
Tja, zaterdag 19 september van het jaar 2020 kan best wel als gedenkwaardig in de roodzwarte boeken want na ruim acht jaar, volgens de geleerden, wonnen wij eindelijk eens weer van Banthum.
Ie weet wel, die club VKV….in notabene de seizoensouverture.
Hoe konden ze het verzinnen op de burelen van de KNVB.  The battle of the farmers, die onvervalste kanaalderby programmeren op competitiedag nummer één.
Eerlijk is eerlijk, uw razende reporter was er niet gerust op. Een gelijkspel had ik al als overwinning begroet….
200919_1e-btheim_007a.jpgDe voorbereiding was nou niet van dien aard dat je er bijster veel vertrouwen in kon hebben.
Laten we elkaar geen mietje noemen want de geschiedenis leerde ons dat het de laatste jaren tegen Banthum wij altijd het onderspit dolven.
De wedstrijd tegen Banthum was net de top2000, waar Queen altijd op 1 staat om iets voor twaalf uur op Oudejaarsdag zo stonden de spelers en vooral de supporters na negentig minuten zwoegen altijd met een grote glimlach je op de schouder te slaan.
Tuurlijk, niks mooiers als leedvermaak. Wie de schoen past trekke ‘m aan.
Maar afgelopen zaterdag deklasseerde Mariënberg Banthum gewoon…Ja, was het wel zo gewoon?
Tuurlijk Banthum was niet op volle oorlogssterkte afgereisd naar het Westerpark, maar dat euvel hebben wij ook vaak gehad en mochten wij destijds ook niet als excuus opvoeren.
Ik kan de discussies nog helder voor de geest halen. Heeeeeerlijk, die derde helften met onze vrienden van Banthum. Dat domme gelul over elf mensen die acher een bal aanrennen….
Je zou er bijna voor thuis blijven, wat ik oe brom!
Maar wie ik zaterdag voor het duel tegen Banthum ook sprak, de hup hup hup suukerzakjes, hup hup Groenwit waren er niet gerust op.
De zege na ruim acht jaar was dichterbij dan wij van te voren konden bevroeden.
Zelfs het uitvallen van onze spitsen André Plaggenmars (hamstring) en Wesley Willems in de eerste helft gooiden geen roet in het eten.
Banthum kon welgeteld 1 echte kans noteren, de bal kuste de kruising zoals dat zo mooi heet.
Hierna gooide de Westerparkbewoners de schroom van zich af. Ryan Buitenhuis scoorde de mooiste van de middag. Hij nam een afgeslagen cornerbal ineens op zijn pantoffel en de derbystar plofte achter de kansloze doelman van onze gasten….
Wij waren amper uitgejuichd toen ook doelpunt nummer twee erin lag.
Nu was het Dennis van der Veen die de assist van Willems op waarde schatte, 2-0 na twintig minuten.
Wat gebeurt hier? Aan de kant werden wij in de armen geknepen….Was dat echt zo….wat gebeurde er toch en nog wel tegen Banthum. Onze angstgegner van de afgelopen tien jaar.
Kwam de kanaalderby voor Banthum te vroeg en achteraf gezien dus voor ons op precies het juiste tijdstip. Zeg het maar….als je te laat bent had je eerder moeten vertrekken….200919_1e-btheim_074a.jpg
Want de luxe werd alleen nog maar groter, de ingevallen Patrick Willems torende na een half uur boven iedereen uit….Zo licht als een veertje zweefde hij naar de vrije trap van Rolf Hofsink en kopte Mariënberg naar de 3-0. Wat een weelde…Niet normaal meer.
Het zout van de laatste jaren proefde ineens zoet….Het zou toch niet….??
Banthum kon er weinig tot bijna niets tegenover stellen. Het ontsnapte nog aan een penalty maar scheidsrechter Jan Zagers uut Rheeze wuifde het weg….Hij floot een fantastische wedstrijd.
Mede dankzij de broer van werd het voor Mariënberg een echte wedstrijd, voor alles wat Banthum was had deze Zagers na 45 minuten al definitief mogen affluiten.
Niek Noeverman kwam er na rust in voor de geblesseerde Wesley Willems.
De routinier van eerder liet zien het voetballen nog niet verleerd te zijn…Mooi!
De tweede helft had ook wel schriftelijk afgedaan kunnen worden.
Banthum probeerde het misschien wel maar had nog wel een uur kunnen voetballen of anderhalf, ze wisten geen deuk in een pakkie boter te schieten.
De spaarzame kansen werden eenvoudig om zeep geholpen door Thijs Altena die simpel de nul hield.
Het slotaccoord was voor de eveneens geblesseerde Rolf Hofsink die vlak voor rust ook een blessure opliep, hij ging door zijn enkel. Maar werd in de rust gelukkig vakkundig getaped zodat hij de wedstrijd uit kon voetballen.
Vlak voor het eindsignaal kreeg hij de bal op een presenteerblaadje van Roy Doek, oog in oog met keeper Schuldink faalde onze aanvoerder niet en schoof de eindstand van 4-0 tegen de touwen.
Wat een heerlijke middag. Hier mogen wij met recht van genieten…Hier ga je morgen als Mainbarger extra vroeg naar de openluchtdienst. Misschien gaat onze nummer 14 wel in het roodzwart….
Ik geloof er wel in. Jullie dan?
Maar wij moeten ons ook beseffen dat 1 zwaluw nog een zomer laat staan de herst en de winter maakt.
Tuurlijk zal 19 september 2020 voor altijd die memorabele dag blijven….
Maar zaterdagen als deze had Banthum voor de laatste 8 jaar…
Kortom, geniet met mate(n) of met schuddebuikjes….
Maar volgende week wacht Bruchterveld alweer. Dat is weer andere koek.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen en we beginnen allebei weer op nul – nul.
Voor nu, fijn weekend en tot volgende week.
(AD)