De Zweef 1 - Marienberg 1

De Zweef 1 - Marienberg 1

Voorbeschouwing RKSV De Zweef – Mariënberg
(Zaterdag 9 oktober 2021, sportpark Gagelman in Nijverdal)
dezweef_logo.png -------------------------VS-------------------------logo_vvmberg.png
Komende zaterdag reizen wij af naar Nijverdal waar op sportpark Gagelman, aan de Koersendijk nummer 25, de Rooms Katholieke Sport Vereniging de Zweef onze gastheer zal zijn.

Vanaf 15 juni in de vorige eeuw, om precies te zijn 1920, was het Zondag wat altijd de klok sloeg bij de Zweef. Volgens de geleerden écht wel de leukste vereniging van Nijverdal. Wat ik oe brom!
Waar Openheid, Respect, Samenwerking, Betrokkenheid en Verantwoordelijkheid de vijf gouden Zweef regels zijn, het is maar dat je het weet. Waarvan Akte!
Maar hoeveel liedjes zijn er wel niet gemaakt over deze hemelse dag, een kleine bloemlezing:

Zondag, Zondag, vandaag blijf ik de hele dag dicht bij je…’
(Zondag - Rob de Nijs). ‘Het was Zondag in het zuiden. Niks aan de hand en wat d’r gebeurt komt morgen pas in de krant (Zondag in ’t Zuiden - Rowwen Hèze). ‘In ’t park, in de stad. Koop ik ijsjes en patat. Dan geniet ik van een lach, zondag is een korte dag (Zondag - André Hazes). ‘Harsenloos, mo-j uw hier die gekken ’s zien. Harsenloos, als Bergkamp in een vliegmachine. Harsenloos, harsenloze zondag. Wi-j komt veurlopig niet meer thuus! (Harsenloze Zondag – Jovink & De Voederbietels) ‘I can’t believe the news today…Sunday bloody Sunday’ (U2). ‘Kon het altijd maar zondag zijn. Bij regen of bij zonneschijn. Hoe slecht het weer ook wezen mag. Het is de fijnste dag’ (Hanny en de Rekels uut 1975).

En toch, toch vonden ze in Nijverdal bij de Zweef de zondag niet meer de fijnste (voetbal)dag van de week. Neuh, begin 2020 volgden de ruim 900 leden van deze blauwwitte club blindelings een tendens die zich de laatste jaren veel meer aftekent bij tig zondagclubs in het land. Ze verhuizen massaal naar de zaterdag, de mooiste dag in de week, als het gaat om prestatie-elftallen. Zo vloog ook de Zweef als een mooie zwaluw van de zondag naar de zaterdag. In het seizoen ‘19/’20 hadden ze reeds een standaardteam op de zaterdag maar vanaf het seizoen ‘20/’21 startte ook het vlaggenschip en voormalig eersteklasser in de 3e klasse D na de promotie van het seizoen ervoor.
Ze willen, en die ambitie steken ze niet onder stoelen of banken, zo snel mogelijk terug naar de 2e en het liefst de 1e klasse met zoveel mogelijk jongens uit de eigen gelederen. Ze hebben alles keurig op de site staan. Wat ze willen, hoe ze het willen en wat daar voor nodig is. Duidelijkheid troef!
Trainer is Niels Kolkman. Hij speelde 18 jaar onafgebroken in het eerste elftal, destijds natuurlijk nog op de zondag. Voor hem geen lange kroegentochten op de zaterdagavond in Nijverdal en omstreken.
Een echte clubman wordt hij genoemd en iemand die het spelersmateriaal op zijn duimpje kent van de Zweef, daarom willen ze ook zo snel mogelijk uitvliegen naar elders, een stapje of liever twee stapjes hoger….Ze zijn in ieder geval goed onderweg. 6 punten uit twee duels.
Staan samen met buurman Hellendoorn, Bruchterveld en ja..ja…en wij (Mariënberg duzz) op de eerste plek. Hellendoorn en de Zweef verwacht je zekers bovenin. Onze vrienden uut Britishfield en wij misschien niet, maar als je wint heb je vrienden. Rijendik, echte vrienden. Laten we er gewoon van genieten!
Wij kennen een uitstekende seizoenstart. Na de winst in Losser werd er afgelopen zaterdag op het vertrouwde Westerpark gewonnen met 3-1 van Hardenberg’85. Ik mag zeggen: dik verdiend als je de kansenverhoudingen naast de meetlat legt. Maar de Zweef is misschien wel andere koek!

Alhoewel, ze wonnen vorige week dan wel van Wilhelminaschool maar het ging allemaal zonder overtuiging. Onder- en overschatting ligt op de loer. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt.
De Zweef is als club zijnde een redelijke onbekende tegenstander voor ons.
Ooit, jaren terug, eens een bekerwedstrijd tegen gespeeld maar verder kwamen wij ze niet vaak tegen. Wij deden op zondag namelijk meestal het nummer van Robbie de Nijs alle eer aan…bleven het liefst de hele dag dicht tegen iemand aan liggen of zaten keurig gebankt in de kerk. Als bij de Zweef de scheids voor het eerst op zijn fluit blies begon de dominee in Mariënberg en Beerzerveld aan zijn zoveelste preek. Bredero zei het ooit: Het kan verkeren….
Gok ouderwets op een 1-3 zege, als je het maar lang genoeg volhoudt, valt zo’n uitslag altijd wel eens te noteren, zoals vorige week maar dat biedt geen garanties voor aanstaande zond….euh zaterdag.
Uw razende reporter is wederom afwezig, nu vanwege een personeelsfeest. In Ootmarsum voetballen ze nog wel op zondag, misschien daarom duzz. Alaaaaaaaaaaaaaaf.
Daarom ook geen live twitter verslag. Wel zijn we actief op Instagram en ga ik er van uit dat de Zweef haar sociale kanalen up-to-date houdt zodat wij af en toe nog wat kunnen re-tweeten.
Broeder Hofsink neemt qua schrijverij (wedstrijdverslag) de honneurs waar, wederom bedankt Bertus.
Scheidsrechter is Reinier van Leeuwen en hij fluit om 14.45 uur(!) voor de aftrap tussen de Zweef en Mariënberg.

Succes mannen. Veule wille maar vooral veule Skik

(AD).

Wedstrijd-nummer

R. van Leeuwen