Een nieuw begin en nieuwe kansen in 2022

1 januari 2022 21:15

Het jaar 2021 ligt bijna achter ons als ik dit schrijf. Nu niet een jaar met hoogtepunten, want onder ons is Corona. Hier is alles al over verteld of breed uitgemeten. Wil er toch één aan toe voegen voor eigen verantwoording. Op dit moment liggen er ongeveer 500 mensen op de IC dit op een bevolking van 17 miljoen mensen is procentueel te verwaarlozen. Je maakt meer kans een prijs in de postcode of staatsloterij te winnen dan op de IC terecht te komen. Echter wil niet zeggen dat het virus ons wel degelijk allemaal te pakken krijgt, de één heeft er meer last van als de ander. Mijn simpele oplossing en die van velen is uitbreiding van de IC bedden en meer personeel opleiden, maar ook beter betalen en secondaire arbeidsvoorwaarden als: een fatsoenlijke en gezonde maaltijd tijdens de dienst, een parkeerplaats, kinderopvang. Maar dat kost geld en gaat ten koste van onze economische groei.
Zo dat wou ik even kwijt.

logo_vvmberg.pngHagedoorn_Jan_Voorzitter.pngNu even het wel en wee over onze club Mariënberg en wat ons als bestuur bezig houd.

De competitie 2020/2021 werd al vroeg stil gelegd en vol goede moed begonnen we aan het seizoen 2021/2022 met een nieuwe trainer, die tot nu toe redelijk succesvol is met een jeugdig team waar je aan ziet dat ze willen en voor de toekomst voldoende perspectief in zit om lekker mee te draaien in de 3e klasse. Maar waar ik nog meer enthousiaster over wordt is onze jonge jeugd die explosief groeit en waar jongens en vooral meisje er voor zorgen dat trainen en de wedstrijd op zaterdag de hoogtepunten van de week zijn. Ik zie het aan mijn eigen kleinkinderen Teun en Wiep. Voor Teun is voetbal alles, in de tijd dat er niet getraind mocht worden was er groot verdriet. Teun heeft zijn zusje Wiep zo enthousiast gemaakt dat de dansles werd verruild voor de voetbal.
Een proces van: ze wilde wel trainen maar zag een wedstrijd op zaterdag niet zo zitten, tot de eerste wedstrijd gespeeld werd en zij dit als hoogtepunt van de week beschouwde. Ja dat maakt je als voorzitter maar vooral als opa enthousiast en motiveert je om dingen nog beter en misschien wel anders te regelen of te organiseren. Ook is er een punt om je ongerust over te maken. Rond de leeftijd van 15/16 jaar haakt een gedeelte af om reden van studie, werken of iets anders leuker vinden. Dit is niet alleen bij onze club maar in de breedte over heel het land.

Waar zijn wij als bestuur zoal mee bezig. We kijken naar het heden, dat is eerst de financiële kant en die gaat boven verwachting heel goed. Sponsoren, leden haken niet af en we maken optimaal gebruik van de steunmaatregelen. Ook de commissies draaien probleemloos en beter als ze ooit gedaan hebben en dat is lekker voor het bestuur zodat zij zich kunnen richten op de toekomst.
Als je kijkt naar het verleden dan is er heel wat veranderd, was het 50 jaar geleden alleen mannen en jongens. Tot onze legendarische voorzitter Eg Waaijman damesvoetbal als een van de eerste verenigingen introduceerde en ik moet zeggen een zegen en verrijking van het voetbal, neem alleen de gezelligheid in de kantine al. Maar ook de faciliteiten als verwarmde en schone kleedkamers en professionele kantine en brede organisatie met diverse commissies. Maar je moet ook vooruit kijken en dat doen we als bestuur. Zo zijn we hard bezig om te kijken op welke manier we energie neutraal kunnen worden en van het gas af. De Zonne energie is hier al een goede aanzet toe welke ook nog eens financieel voordeel oplevert. Het aanbod van drinken en eten wordt ook onder de loep genomen met “de gezonde kantine”, dat is niet altijd even makkelijk want een vette hap is smakelijker dan een appel voor velen na de wedstrijd. Ik ben ervan overtuigd dat het in de toekomst allemaal gerealiseerd zal worden net als wat er in de voorgaande 50 jaar is veranderd.
Net als wat we binnenkort willen aanschaffen, een systeem om wedstrijden live te streamen en op te nemen ook om de trainers later te kunnen laten analyseren wat er goed en slecht ging.

De ALV was eigenlijk een makke vergadering waar geen kritiek was, maar wel een financieel verslag waar je enthousiast door wordt. Ook de zinnige opmerkingen wat er wenselijk was in de toekomst dat was niet veel maar wel de vraag om te kijken of er bij het kunstgrasveld een soort kleine tribune geplaatst kon worden zoals in Zenderen. Ben er zelf wezen kijken, zag er wel leuk uit maar de constructie is kostbaar en weinig functioneel. Dit deed ons verder kijken en kwamen bij een grote dug-out achtige tribunetje voor 20 zitplaatsen echter wel 10.000,- euro die niet uit de clubkas wordt gefinancierd of een klein restbedrag. Ik roep dan de leden op om kansen en sponsoren te zoeken om geld hiervoor in te zamelen zodat we hem kunnen aanschaffen. Wat rest mij nog meer te vertellen, dat kleedkamer 5 en 6 zullen een renovatie ondergaan en voor de iets verdere toekomst de keuken, gezien de gezonde kantine, een totale verbouwing en inrichting zal krijgen,  daar is wel 50.000 euro voor nodig om te renoveren en nieuwe apparatuur.

Zoals je leest staan we niet stil en zijn ook bezig om ons als club volop te profileren bij gemeente met een inventarisatie van toekomstige wensen, meepraten op niveau bij de KNVB en het project van de gemeente waar Mariënberg een voortrekker is en samen met andere clubs een intentieverklaring heeft ondertekend bij het initiatief van Samen Fit Verder.
Deze laatste onderwerpen zou ik nog meer kunnen uitleggen en verdiepen, maar ik moet met de oliebollen bezig en wens jullie dan ook een gezond, sportief en weer normale samenleving in 2022 toe. Maar dank ook alle vrijwilligers, commissies, trainers, bestuur en leden voor alles wat ze voor de club doen in belang van de samenleving in Mariënberg, Beerzerveld en Beerze.
Groeten
Jan Hagedoorn