Geschiedenis

Voetbalvereniging Mariënberg werd kort na de 2e wereldoorlog opgericht. De officiële datum is 15 augustus 1945.

Olde Mölle - Mariënberg
Vanaf 1978 speelt men op het huidige sportpark, het Westerpark, in Beerzerveld. Mariënberg begon te voetballen bij de “Olde Mölle”, schitterend gelegen aan de bosrand en vlakbij de rijksweg N36.

Olde Molle

Het was zaak om de toss te winnen, want het veld liep flink op. Als je de toss verloor moest je de 2e helft ‘bergop' naar het vijandelijke doel. In die tijd kende men nog niet de sanitaire voorzieningen zoals iedereen die tegenwoordig gewend is. Een klein kraantje met ijskoud water deed dienst als moderne douche. Vooral oud-voetballers in de regio Hardenberg kunnen prachtige anekdotes vertellen over dit roemruchte veld. Voor enkele jaren terug ging de 1e selectie met de ‘Oale Mölle' op de foto voor de presentatiegids seizoen 08/'09.

elftal 1

Oude Sportveld - Beerzerveld

Hierna verhuisde de club naar het 'oude sportveld' in Beerzerveld. Middenin het dorp voetbalde Mariënberg tot aan 1978 haar wedstrijden. Wederom beschikte het maar over 1 veld. Wel ging men er qua sanitaire voorzieningen flink op vooruit. Een grote kraan met een handdoek aan een spijker en in de buurt een sloot met schoon regenwater was al een hele verbetering. Ook dit ‘sportpark' werd legendarisch in de voetbalrijke geschiedenis van Mariënberg. Een oude OAD-bus deed namelijk dienst als kantine, bestuurs- en leiderskamer. Ome Piet bakte onderin de bus op zaterdags talrijke kroketten en frikandellen. In die tijd had Mariënberg ook contacten met een vereniging uit Duitsland. Het ene jaar huisde Mariënberg een weekend in Neuenkirchen, het andere jaar kwamen onze oosterburen op visitie in Mariënberg en Beerzerveld. Vele verhalen zwerven rond bij veel oud 1e elftalspelers, naarmate de jaren vorderen worden de stoffige verhalen sappiger dan ze blijkbaar ooit zijn geweest. Ere-lid en oud-voorzitter Eg Waayman dacht eens ‘Goed op Tied' te zijn in Neuenkirchen toen hem en onze hele club bij het avondeten een ‘Guten Appentit' gewenst werd.

Het Westerpark - Mariënberg
In 1978 kwam dan eindelijk een lang gekoesterde droom uit. Een modern en eigentijds sportpark met maar liefst twee velden, een pupillen- en trainingsveld werd gerealiseerd. Op de grens van Mariënberg (gemeente Hardenberg) en Beerzerveld (gemeente Ommen) voetbalt de club nog steeds. In 2005 werd vervolgens de kantine uitgebreid. In 2012 is de kantine opnieuw verbouwd, een sponsorruimte en leiderskamer toegevoegd en heeft men naast de 6 huidige er 3 nieuwe kleedkamers bij. Een kunstgrasveld is gerealiseerd en een oefenveld is toegevoegd tussen het pupillenveld en het kunstgrasveld. Mariënberg is een club volop in beweging en met een gezonde ambitie. Waarbij voetbal natuurlijk centraal staat, maar niet zonder dat stukje Mainbargse gezelligheid. Die het met haar eigen talentvolle jeugd en eigen leden zelfs al schopte tot de 1e klasse van het zaterdag amateur voetbal. Een hele prestatie voor een club die toen amper 270 leden kent.

Westerpark

Maar de dorpskernen Mariënberg, Beerzerveld en Beerze (waarnaar het logo van de club ook verwijst) hebben voetbal in de benen. Als je éénmaal door het Mainbarg virus bent gevangen verkas je niet zo snel naar een andere club.

Eens een Mainbarger, altied een Mainbarger.

Namens voetbalvereniging Mariënberg,

Alfred Dorgelo