Verduurzaming WESTERPARK (fase 1)

18 februari 2023 18:30

Geachte Sportvrienden,
De eerste fase van de verduurzaming van het Westerpark is deze week afgerond.

LED_Veldverlichting_nieuw.jpg

Zoals jullie weten staat 2023 in het teken van verduurzamen.
Dit doen we om het voetballen in Mariënberg, Beerze en Beerzerveld betaalbaar te houden, hetgeen zeer bemoeilijkt wordt door hoge energieprijzen.
Om die reden is vorig jaar een verduurzamingsplan gemaakt, en deze week konden we de 1e fase afronden.
De conventionele veldverlichting is vervangen door LED-veldverlichting.
Het resultaat was gisteravond overduidelijk te zien, niet alleen op het Westerpark, maar tot in de dorpen.
Een zee van licht.
In vaktermen, minimaal 200 lux op het Kunstgrasveld, in werkelijkheid 20% meer!!.
We zijn blij met deze verbetering van onze accommodatie.
Gerealiseerd door de Fa. Limitec, en financieel mede mogelijk gemaakt door de verkregen BOSA subsidie, en door een flinke bijdrage van de Gemeente Ommen.
Waarvoor dank!
De penningmeester wordt nu ook weer wat blijer, LED-veldverlichting scheelt echt duizenden euro’s per jaar.
Althans….   Als we er ook op een goeie manier mee omgaan!!
Want, naast veel meer licht uit minder energie, zijn er nu ook mogelijkheden om efficiënter met het licht om te gaan.
We kunnen bijvoorbeeld een half veld verlichten.  En de lichtsterkte afstemmen op de trainingsvorm.
Daarvoor komt er binnenkort een App beschikbaar, waarop e.e.a. eenvoudig te regelen is.
Hieronder een voorbeeldlayout van de App, waarop te zien is dat veld 6 op dit moment met 4 masten verlicht wordt op wedstrijd-lichtsterkte.
app_van_verlichting_1.png

Er komt een instructie voor trainers hoe om te gaan met de verlichting, en vergeet niet, de mens is de belangrijkste schakel in het energieverbruik!
Het bestuur wenst jullie veel plezier bij het trainen en de lichtwedstrijden onder deze fraaie verlichting, en gaat ondertussen verder met Fase 2 van het verduurzamingsplan, uitbreiding op de Zonnepanelen.
Het Bestuur van V.V. Mariënberg.