VV Mariënberg unieke energietransitie en investering

22 maart 2023 20:15

VV Mariënberg staat voor unieke energietransitie en grootste investering in clubgeschiedenis
80-jarige club springlevend als sociaal middelpunt van de samenleving

Ingegeven door de problematiek rond CO2 en stikstof en in het belang van een beter milieu besloot vv Mariënberg drie jaar geleden, in haar vijfjarenplan, gefaseerd van het gas af te gaan en zelf elektra op te wekken.
De energiecrisis zorgde ervoor dat dit een speerpunt werd in het clubbeleid.
Ingegeven door de torenhoge energiekosten en de (toen nog) voordelige financieringsmogelijkheden, zag het bestuur mogelijkheden voor een uniek verduurzamingsproject.
Hiermee wordt v.v. Mariënberg een van de eerste sportclubs in Nederland die totaal onafhankelijk is van gas en elektra.

Plan van aanpak
  •  Vervangen van terreinverlichting door led ( reeds gerealiseerd);
  •  Plaatsen van zonnepanelen, reeds 150 aanwezig en dit aantal uitbreiden naar 240;
  •  Betere isolatie van gebouwen;
  •  Vervangen van alle conventionele verlichting in de gebouwen door led;
  •  Vervangen van koel- en vries apparatuur door energie zuinige apparatuur;
  •  CV en tapwatervoorziening vervangen door warmtepompen, Zonnecollectoren en zonneboilers.

Echter niets gaat vanzelf. Deze investering is zonder financiers voor een relatief kleine club niet op te brengen.
Gelukkig zijn er fondsen die hiermee kunnen helpen. De belangrijkste regeling is de BOSA een compensatie voor btw aftrek waarmee 30% van de investering is gedekt. Daarnaast is er de landelijke ISDE+ subsidie, die geld beschikbaar stelt voor de aanschaf van energiezuinige warmtesystemen.

Naast deze financiering is de club druk doende de financiering rond te krijgen. Er is inmiddels een provinciale subsidie aangevraagd en ook de gemeente Hardenberg heeft ons toegezegd om mee te helpen dit traject tot een succes te maken. Dit doet ze in samenspraak met de gemeente Ommen en de provincie Overijssel. Alle partijen zijn het er over eens dat dit project een voorbeeldfunctie is voor andere verenigingen en zien toekomst in dit soort duurzaamheidsprojecten.

Door volledig onafhankelijk te worden van energieleveranties en de daarbij behoorde financiële onzekerheid denkt v.v. Mariënberg haar organisatie voldoende robuust te maken om ook de komende jaren de spilfunctie in de samenleving te bekleden en zo het platteland leefbaar te houden.

Uitgangspunten van het vijfjarenplan waren destijds:
  •  Gefaseerd van het gas af en zelfvoorzienend worden qua elektra;
  •  Ondertekening van het convenant met de gemeente Ommen “Samen fit Verder” als enige voetbalclub in de gemeente;
  •  Het zijn van meer als dan een voetbalclub door sociale activiteiten als koersbal te organiseren voor ouderen;
  •  Een openbare speeltuin als trefpunt voor de plaatselijke bevolking;
  •  De gezonde kantine waar we inmiddels beloond zijn met goud.

Vier van de vijf speerpunten zijn reeds gerealiseerd. De laatste ( en grootste) uitdaging moet met hulp van eerder genoemde partijen de komende maanden geconcretiseerd worden.

Voor info: Jan Hagedoorn ( voorzitter) 0654780620 of [email protected]