Van de Voorzitter

14 december 2023 16:45

Het jaar 2023 zit er weer bijna op. Einde van het jaar ,de tijd van wat overpeinzingen, terugkijkend op een bewogen en inspirerend jaar en ook mijn lustrum van 10 jaar voorzitter.

Hagedoorn_Jan_Voorzitter.pngHet jaar 2023 was denk wel het meest bewogen jaar en daar is al veel over geschreven en gezegd. Hoe mooi dat was, een levende vereniging met een respectabel aantal jeugd elftallen en de exercitie om energieneutraal te worden, zonder dat de club daarvoor onaanvaardbare schulden zou moeten maken.
Nou dat laatste is gelukt, integendeel als het mee zit houden we er geld aan over, omdat we verlost zijn van hoge energie rekeningen. Ik noem toch even de enorme inzet van Arjan Bolks en Herman Maathuis.
Arjan voor zijn ongekende kwaliteit van cijfers in de positieve zin onder elkaar te zetten en Herman, die avonden op het internet aan het zoeken was naar subsidies en het bijhouden van wat bij ons de energie slurpers zijn.
Mijn aandeel was het masseren bij de gemeente en provincie.
Een gepassioneerde brief met emoties schrijven aan de gedeputeerde Bert Boerman die destijds de speeltuin en het Henk Veltink terras opende, maar niet de portefeuille houder is. Deze stuurde de brief direct door naar Roy de Witte en het spel stond op de wagen.
Arjan legde het contact met wethouder Martijn Breukelman en dat was een openbaring, niet direct zich verschuilen , zo van dat is de verantwoording van Ommen, maar wij staan garant voor een bedrag, mits Ommen en de provincie ook meedoen.
Inmiddels was er ook contact met Alice Nieuwboer, haar ook een brief gestuurd en uitgenodigd en dan is het innemend hoe Arjan al zijn charmes in de strijd gooit en er een directe “zakelijke” lijn aan overhoud, die soms moeizaam verliep en ik de hulp van de Ommense politiek moest inroepen via de VOV. Want zonder de bijdrage van Ommen zouden Hardenberg en de Provincie ook afhaken. Ik bespaar jullie verder alle details. Maar wil toch opmerken dat de contacten en het in beeld zijn als vv Mariënberg heel belangrijk is.
Soms is het een verzoeking om weer te moeten opdraven bij het gezelschap van ambtenaren onder de noemer van “Samen fit verder” een landelijk initiatief om de bevolking fitter en gezonder te maken. Destijds was de vv Mariënberg de enige voetbalclub in Ommen die het convenant ondertekende om zich in te zetten voor dit initiatief. Maar het wordt steeds meer, nu is er het “Sportplatform” bijgekomen. Het zijn zware bijeenkomsten om soms het ambtelijke geneuzel aan te horen van veel documenten maken en weinig daden. Maar goed Mariënberg zit erbij en het gaat soms verder dan bewegen. Mijn stokpaardje is “Leefbaarheid op het platteland”
Dan komt soms de sporthal in Beerzerveld voorbij, maar als het mij past heb ik ook een mening over woningbouw in het buitengebied.
Tja dat zijn de dingen die me nu aan het einde van het jaar zo door het hoofd schieten.
Maar ook de toekomst van de club want het is niet zo dat we nu met de handen over elkaar gaan zitten.
Nee zie het sociale gedeelte,  waar de koersbal voor senioren al een mooi voorbeeld van is.
Nooit gedacht dat het zo gezellig kan zijn en dat de deelnemers na afloop alweer naar het volgende moment uitkijken.
Er is zelfs een tweede mat aangeschaft vanwege het succes.
Hierbij mijn complimenten aan Jeanette Muis en Wilma Prins die zorgen dat alles wordt geregeld en samen met Catherinus Prinsen , bedreven in de spelregels, elke laatste woensdagmiddag van de maand aanwezig zijn om het koersbal in goede banen te leiden.
Ik zie dat het al een behoorlijke lap tekst is en om het leesbaar te houden stop ik er maar mee.
Jammer, want ik had jullie nog wat willen vertellen van hoe wij over de verandering van de kantine denken en hoe een gezonde keuken bij onze club gestalte moet krijgen. Maar ook hoe we onze jeugd kunnen binden en anders zouden kunnen opleiden. Maar eerst gaan we binnen ons vooruitstrevende bestuur hierover van gedachten wisselen en plannen maken om dit eerst aan jullie voor te leggen. Ik ben in ieder geval wild enthousiast en jammer dat dit niet hetzelfde over mijn leeftijd betreft , dat ik toch ga denken om na deze termijn het stokje over te dragen en wetende dat het een ambitieuze persoon moet zijn ,die de club naar binnen en buiten kan uitdragen
Ik wens jullie prettige feestdagen en tot 6 januari 2024 om elkaar al het goede en gezondheid voor 2024 te mogen toewensen.

Jan Hagedoorn