Juventa '12 1 - Marienberg 1

Juventa '12 1 - Marienberg 1

juventa-1e.png

Voorbeschouwing Juventa’12 - Mariënberg
(Zaterdag 11 februari 2023, sportpark ’t Lageveld in Wierden)
Komende zaterdag reizen wij af naar het pittoreske Wierden waar op sportpark ’t Lageveld aan de 2e Lageveldsweg nummer 3a, voetbalvereniging Juventa’12 onze gastheer zal zijn.
Het leven van een doorgaans normale voetbalsupporter en/of voetballer zit vol vastigheid en zekerheden. Je kunt na al die jaren dat je nu rondstiefelt op de lokale voetbalvelden je ritme op de mooiste dag van de week wel zo’n beetje uittekenen. Daar komt geen hogere wiskunde meer bij kijken. Je hebt een vast riedeltje, wijkt niet gauw van je schema af.
Je weet gewoon op een zaterdagmiddag dat je, als trouwe supporter, rond de klok van kwart over vier (16.15 uur) aan een frisse pretkegel zit, schuim op je lippen en het oeverloos evalueren van de wedstrijd die je samen met je vrienden net hebt gezien kan beginnen. Wie trapt af?
Je negeert de trillingen van je telefoon in je broekzak. Het thuisfront appt: ‘Kom je al thuis?’ maar jij bent de komende uren serieus bezig met de belangrijkste bijzaak in het leven. Straks maar een goede smoes verzinnen als je slingerend op je fiets huiswaarts keert. Op Fietse hè!
Als voetballer schuif je meestal iets later in de kantine aan. Rond kwart voor vijf (16.45 uur), haartjes nog nat van de heerlijke en dikverdiende warme douche. Je ontvangt de complimenten aan de bar, goed gespeeld jongen en/of je moet het weer ontgelden bij de vijfde colonne: “Was weer niks hè..!’
Ach, even slikken en weer doorgaan. Zoveel beter waren zij eerder ook niet.
Rond de klok van half zes (17.30 uur) ruk je met je teamgenoten wat ‘bruin fruit’ aan.
Een gecremeerde kroket, een dikke frikandel of een gehaktbal uit de jus. Je drappeert misschien wat friet met klodders mayonaise om je gezonde snacks heen. Ondertussen hap je weer in een biertje en lult een mooi eind voor de roodzwarte vuist weg!
Geen mooier vermaak dan leedvermaak. Wat ik oe brom!
Ai..Komende zaterdag niets van dat alles.
Rond kwart voor zes (17.45) zitten de heren voetballers namelijk aan een heet bakkie thee met suiker in de kleedkamer en de trouwe roodzwarte supporters aan een kopje pleur of toch voorzichtig, misschien, aan het eerste glaasje gerstenat?
Want in Wierden, waar Juventa’12 huist, trappen ze pas af om 17.00 uur. Hoe dan?
Houden ze er niet van om op de zaterdagmiddag mooi dom voor oe uit te kieken in de kantine.
Tegen zes uur (18.00 uur) is het toch al bijna pikkedonker. Moet het licht ook nog aan, is dat niet wat overdreven gezien de huidige klimaatdoelstellingen en energiecrisis? Of doen ze daar niet aan in Wierden? Hebben ze daar lak aan…?
Las ergens dat ze het centrum van Wierden willen opleuken…Vrolijk worden ze daar momenteel namelijk niet. Het centrum schijnt op de schop te moeten! Centrummanagers doen haar intrede…
Want niet veel beleving in het winkel- en horecacentrum, dooie bende volgens de geleerden!
Maar vind je het gek als iedereen nog op het voetbalveld is te vinden. Dan is er totaal geen leven in de brouwerij en zekers niet in het centrum! Kortom, gewoon weer naar half drie (14.30 uur) ipv 17.00 uur (vijf uur) en rond de klok van zessen (18.00 uur) met z’n allen het centrum en horecaleven onveilig maken. Win-win situatie.
Twee vliegen in één klap, waarvan Akte!
Nou moet iemand uit Vriezenveen er voor gaan zorgen dat Wierden weer een leuk centrum krijgt. Zo is er altijd wat!
Niks is meer zekers in ons (voetbal)leven. Hoe werk je naar zo’n duel toe? Bordje pasta om drie uur (15.00 uur), kleine twee uur voor de aftrap? ’s Morgens wat langer in je nest blijven liggen.
High Tea om twee uur, wat kleine hapjes? Verandering van spijs doet eten maar we moeten nog voetballen hè en we willen Omhoog blijven kijken in plaats van naar Onderen….!
Tja, Juventa doet het bijzonder goed de laatste weken. Waar wij voor twee weken terug de eerste punten af wisten te snoepen van de ongenaakbare koploper Rigtersbleek verbaasde Juventa echt vorige week vriend en vijand en wist met 1-2 te winnen in Enschede van Rigtersbleek.
Dat is knap! Kus van de juffrouw derhalve. De ploeg van trainer Gerard Kocks schurkt tegen de top 3 aan. Want ze wonnen deze jaargang ook al van runner-up De Esch (3-0).
Wij vinden ze op plek nummer 5, 20 punten uit 13 wedstrijden.
We hebben 13 punten uit even zoveel duels maar staan voorlopig op stek nummer 11. Daar wil je niet staan! Nu niet, morgen niet en zeker niet ergens eind april/ begin mei.
Luk Scharphof schiet met ‘scharp’ bij Juventa, scoorde al 13 goals, die moeten wij dus in de gaten houden. Kan wel hele verhalen (weer) op gaan hangen.
Maar, ook om 17.00 uur moeten wij gewoon scherp beginnen. We hebben nog wat recht te zetten. Thuis wist Juventa met 1-3 te winnen op 1 oktober van het vorige jaar (2022)
Vooral de eerste helft waren wij niet bij de les, nog niet uitgeslapen?
Dat kan komende zaterdag dus niet het geval zijn. Elk nadeel heeft zijn voordeel.
Daarom gok ik ouderwets op een 1-3 zege bij onze vrienden van Juventa.
Scheidsrechter is de heer Daan Schoemaker, als hij bij zijn leest blijft, fluit Daan om half drie (14.30u) euh…sorry herstel om 17.00 uur (vijf uur..?!?!?) voor het eerst op zijn fluit.
Hoe dan ook, Veule Wille maar vooral veule Skik.

Wedstrijd-nummer

D. Schoemaker

Sportpark Het Lage Veld
2e Lageveldsweg 3 A