Marienberg 1 - OZC 1

Marienberg 1 - OZC 1

Voorbeschouwing Mariënberg –  OZC Ommen
(zaterdag 6 oktober , sportpark het Westerpark in Mariënberg)
Komende zaterdag zijn wij op het Westerpark gastheer voor onze vrienden van de Ommer Zaterdag Club (OZC) uut het pittoreske Ommen, dat mooie stadje aan de Vecht! In 1248 kreeg Ommen stadsrechten van bisschop Otto III die ergens zetelde in Utrecht. Ommen ontstond ooit op een rivierduin bij een doorwaadbare plaats in de rivier de Vecht.
Het schijnt nog goed zichtbaar te zijn rondom het Kerkplein dat hoger is gelegen dan de straten ten zuiden en ten oosten van de kerk. Echt waar joh…..?? Euh….Daar heb ik nooit bij stilgestaan in al die tientallen jaren dat ik meer klinkers van dichtbij zag dan mij lief was.  Bij Ommen dacht ik nooit aan ene Engelbertus de Umme die in 1133 na Christus getuige is geweest bij een schenking van goederen aan de abdij Klarholz in Westfalen, althans als wij de overleveringen mogen geloven. Toen had je ook al vast en zeker van die fantasten rondkuieren die alles maar aan het perkament toevertrouwden..
Wat ik oe brom! Ik dacht alleen maar, dwalend door nachtelijk en verlaten Ommen, wat is het nummer van Taxi Steen ook alweer…? Die van AuTax was ik sowieso altied bijna kwijt, Jan kon mij nooit vinden. De jongens uut Beerzerveld en Mariënberg wilden ontzettend graag naar huus nadat een avond doorhalen genoeg bier en shoarma achter de kiezen had opgeleverd en Ommen weer eens een boulevard of broken dreams bleek te zijn geweest. Waarvan Akte!
Ach, naderhand zijn wij allemaal goed op onze pootjes terecht gekomen. De één wat later dan een ander! Maar als ik aan OZC Ommen denk moet ik denken aan jongens van de gestampte pot. Aan al die wedstrijden op de Rotbrink die meestal verloren gingen tegen de immer fanatieke geelhemden.
Echter dinsdag 2 mei 2006 liep dat ineens allemaal anders. Het was het seizoen dat alles wat wij aanraakten als Mainbargers plotsklap veranderde in 18 tot zowaar 24 karaats goud.
Het was de tijd van trainer Jan Breukelman en leider Gerard Lotterman. We speelden notabene 2e klasse en stonden bovenaan te koekeloren…. Hallooooo….echt waar hoor!!
Een inhaalduel moest er worden gespeeld in Ommen, beter gezegd nog 45 minuten voetballen nadat de strijd eerder was gestaakt bij een 1-0 voorsprong in het voordeel voor OZC!
De scheids raakte destijds geblesseerd. Op een mooie zwoele zomeravond moesten wij winnen in Ommen om die daaropvolgende zaterdag kampioen te worden tegen WVF uut Zwolle en wederom geschiedenis te kunnen schrijven.  Ik zie ’m nog zo staan. Onze trainert in zijn spiekerjassie voor de oude vervallen dug-out op het steeds maar kaler wordende hoofdveld van OZC. Michel van Oostrum was destijds de Martijn Berger van het huidige Westbroek. Hij vond ons geen kampioenskandidaat, dat vond eigenlijk niemand dat jaar maar ja….Wij haalden wel de punten. Er stond gewoon een team waar je U tegen zei. Martijn van den Hoeven schoot vrij snel de gelijkmaker binnen waarna Rolf Hofsink de winnende tegen de touwen werkte, die avond namen wij alvast een voorschot op de mooiste dag tot nu toe in de rijke historie van voetbalvereniging Mariënberg. Je hebt soms van die dagen……OZC is voor mij keepert Arjan de Boer, de heren Alfred, Gerrit en Erik Veurink, Gerrit Woertink, Gerrit Kuiper. Ze waren vroeger niet bijzonder initiatiefrijk qua namen die ouders in Ommen met al die Gerrit’s, bedenk ik mij net. Maar dat geheel terzijde. Spits Huisjes met z’n mooie zussie. Bijnamen als Sappie, Popeye, Otto en Melkboer Berger. OZC is voor mij het Gastenboek met ondermeer FBI en de foto’s van Gruble, Henk gaat volgens mij met zijn fotocamera naar bed.
Maar OZC Ommen is vooral vlaggert Eef Weteringe. Eef belichaamde OZC Ommen als geen ander.
Hij wapperde niet altijd met zijn vlag in ons voordeel…Neuh, niet echt, integendeel. Tijdens 2 x 3 kwartier voetballen was hij niet mijn vriend. Te rechtlijning naar mijn idee. Maar het OZC van Eef zal altijd een bijzondere plek in ons voetbalhart houden. Zo was Eef, dat deed hij met je.
De laatste keer dat wij in competitieverband de degens kruisten met OZC stond hij nog aan de zijlijn.
Het was het seizoen ‘07/’08, de vrije val was bij ons reeds ingezet en OZC incluis Eef begeleidde ons hard doch rechtvaardig richting de ingang van de 3e klasse, ajuu 2e klasse – tot ooit.
Daar ballen wij nog steeds. Met veel plezier en enthousiasme. Het glas is altijd halfvol op het Westerpark. Kieken wat het wordt tegen OZC, Na 10 jaar zijn ze weer inpandig voor de competitie.
Prognose natuurlijk 3-1. Het duel begint om 14.30 uur en staat onder leiding van de heer Hans Groenhuijsen. Veule wille en succes Heren. (AD)

Wedstrijd-nummer

Stand verloop

Laatste wedstrijden van het thuisteam:

Datum Wedstrijd
29 sep 2018 Quick '20 1 - Marienberg 1 co 5 - 1
22 sep 2018 Marienberg 1 - SVVN 1 co 2 - 2
06 sep 2018 Marienberg 1 - WZC Wapenveld 1 be 1 - 1
01 sep 2018 Olympia'28 1 - Marienberg 1 be 7 - 0

Laatste wedstrijden van het uitteam:

Datum Wedstrijd
29 sep 2018 OZC 1 - Blauw Wit '66 1 co 3 - 2